keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Siurosta Suoniemelle

Amerikkalainen sukulaiseni kysyi yllättäen, miten Kuloveden eteläpuolella asuneet pääsivät Siuron asemalta kulkemaan kotiinsa 1900-luvun alussa. Kysymys liittyi hänen isovanhempiensa nuoruusajan kulkureitteihin ja oli sinänsä ihan järkevä. Minut se kuitenkin yllätti ja jouduinkin myöntämään, etten tiedä. Osaan asutuksesta oli ehkä helpompi kulkea Nokialta ja osaan joltakin Karkun seisakkeelta. Kuitenkin Suoniemen kirkonkylä ja Sarkola näyttäisivät sijaitsevan niin, että reitti järven yli tuntuisi järkeenkäyvältä.

Niinpä kehitin teorian laivareitistä Siuron ja Suoniemen välillä. Jos sellainen on ollut olemassa, kai siitä nyt jotain on verkostakin löydettävissä. Toistaiseksi näyttää niukalta. Siuro.Info-sivusto mainitsee laivan kulkeneen Siurosta Suoniemelle ja Karkkuun. Sisävesiliikenteen historian ja perinteen bibliografia esittelee Kuloveden laivurista ja Siuro-keskeisestä liikenteestä kertovan lehtijutun. Useampikin sanomalehti (Historiallinen sanomalehtikirjasto tuntuu taas toimivan, joskin hitaanlaisesti) tietää, että aiemmin Kulovedellä liikennöinyt Ahto-laiva oli siirretty Siuro-Kyröskoski reitille. Kaikki tuosta laivasta Kuloveden ajalta löytämäni jutut käsittelivät kuitenkin huviretkiä. Myös Apu-niminen laiva näyttää tehneen huviretkiä ainakin Pirunvuorelle.

Kuvituksena Kuru-laivan kuva, kun pienemmistä paateista ei "laillisia" kuvia löytynyt. Lähde: wikimedia

Kun näyttää siltä, että Siurosta lähteneiden laivojen aikatauluja on lehdissä julkaistu vain Kyröskosken suuntaan, lienevät yhteydet Suoniemelle olleet vähemmän merkittäviä. Samoin Mouhijärven suuuntaan, jonne liikennöintiä on kuvattu Meidän kylät-kirjassa (Arvo Mäkelä ym). Paikallislehdistä asiasta voisi ehkä saada tarkempaa tietoa, edellyttäen että sellainen Suoniemen kokoisella paikkakunnalla ilmestyi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti