tiistai 24. toukokuuta 2016

Miten he oikein kulkivat?

Pieni juttu Tampereen Sanomissa 1908 laittoi miettimään, miten Oriveden Suomasemasta on kuljettu maailmalle. Jutussa kerrottiin, että Kuhmalahti-laiva kuljetti väkeä Suomaseman rannasta Kuhmalahdelle VPK:n juhliin. Kyse oli tilausvuorosta, mutta käyttivätkö kylässä aiemmin asuneet esivanhempani laajemminkin höyrylaivaliikennettä? Entä juna, Jyväskylän ratahan kulkee edelleen Oriveden kautta. Suorien esivanhempien osalta vastaus löytyy nopeasti verkosta. Viimeiset heistä lähtivät Orivedeltä Messukylään 1850-luvun lopussa. Erittäin todennäköisesti hevoskyydillä, vaikka tuskin omallaan. Osa perheestä on voinut kävelläkin. Tampereen suuntaan ei kartan mukaan kovin kummoista vesistöyhteyttä edes ole tarjolla. 

Sydän-Hämeen Lehden juttu vuodelta 2013 kertoo kaksi tärkeää vuosilukua. Valkeakosken kanava valmistui 1869 ja mahdollisti laivaliikenteen välillä Länkipohja-Orivesi-Hämeenlinna. Juttu ei kerro, poikkesiko laiva Suomaseman rannassa, sitä tietoa pitänee joskus yrittää etsiä sanomalehdistä. Vaasan rata saatiin valmiiksi 1882, jonka jälkeen matkustajalaivat hoitivat lähinnä rautateiden syöttöliikennettä. Esisetäni ja -tätini ehtivät näitä yhteyksiä hyödyntämään. Luultavasti kävelivät Oriveden asemalle ja ajoivat sieltä junalla Tampereelle tai kauemmas. 

Lähde: pixabay

Tampereen Sanomat kertoo otsikolla "Junain kulut" yhteydet Tampereelta. Pohjoisesta tuli juna kolme kertaa päivässä: klo 5 aamulla, klo 8 a.p. ja klo 5 i.p. Takaisinpäin oriveteläiset niin kuin muutkin pääsivät lähtemään klo 1 päivällä, klo 3 i.p. ja klo 11 illalla. Aika hyvin tuossa ehti asioita kaupungissa toimitella. Kuinka pitkään juna Orivedelle körötteli? Siitä minulla ei ole aavistustakaan. Ei kai nyt sentään puoltatoista tuntia pitempään? Jos oli tarvis, matkaa saattoi jatkaa junalla Helsinkiin, Turkun tai Poriin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti